Makanan sesuai untuk Brain Booster??!! Makanan sesuai untuk Brain Booster??!! - Siti Suziana Dot Com

Makanan sesuai untuk Brain Booster??!!

Makanan sesuai untuk Brain Booster??!!

Bila tengok tajuk mesti semua teruja nak tahu apa makanan yang sesuai untuk penggalak otak. Memang bermacam-macam produk telah kita lihat dipasaran untuk brain booster kan?? Ada yang mengamalkan nya dan ia menampakkan kesan yang positif pada yang mencuba secara konsisten.

Disini aku nak share dengan korang yang nak mencuba untuk brain booster secara natural. Jom baca info dibawah ini..👇👇 

BRAIN BOOSTER

Sama seperti tidak ada pil ajaib untuk mencegah penurunan kognitif, tidak ada makanan otak yang kuat yang dapat memastikan otak yang tajam seiring bertambahnya usia.  Pakar pemakanan menekankan bahawa strategi yang paling penting adalah mengikuti pola pemakanan sihat yang merangkumi banyak buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, dan biji-bijian.  Cuba dapatkan protein dari sumber tumbuhan dan ikan dan pilih lemak sihat, seperti minyak zaitun atau kanola, dan bukannya lemak tepu.


Yang mengatakan, makanan tertentu dalam skema keseluruhan ini sangat kaya dengan komponen yang sihat seperti asid lemak omega-3, vitamin B, dan antioksidan, yang diketahui dapat menyokong kesihatan otak dan sering disebut sebagai makanan.  Menggabungkan banyak makanan ini ke dalam diet yang sihat secara berkala dapat meningkatkan kesihatan otak anda, yang dapat diterjemahkan menjadi fungsi mental yang lebih baik.


Penyelidikan menunjukkan bahawa makanan otak terbaik adalah makanan yang sama yang melindungi jantung dan saluran darah anda, termasuk yang berikut:


SAYURAN BERDAUN HIJAU 

Sayuran berdaun seperti kangkung, bayam, collard, dan brokoli kaya dengan nutrien yang sihat otak seperti vitamin K, lutein, folat, dan beta karoten. Penyelidikan menunjukkan bahawa makanan berasaskan tumbuhan ini dapat membantu memperlambat penurunan kognitif. 


IKAN BERLEMAK

Ikan berlemak adalah sumber asid lemak omega-3 yang berlimpah, lemak tak jenuh yang sihat yang telah dikaitkan dengan tahap beta-amiloid darah yang lebih rendah - protein yang membentuk gumpalan yang merosakkan di otak orang dengan penyakit Alzheimer. Cuba makan ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu, tetapi pilih jenis yang rendah merkuri, seperti salmon, ikan kod, tuna ringan dalam tin, dan pollack. Sekiranya anda bukan penggemar ikan, tanyakan kepada doktor anda tentang pengambilan suplemen omega-3, atau pilih sumber omega-3 daratan seperti biji rami, alpukat, dan kenari. 


BERI

Flavonoid, pigmen tumbuhan semula jadi yang memberikan beri mereka warna cemerlang, juga membantu meningkatkan ingatan, menurut penyelidikan. Dalam kajian tahun 2012 yang diterbitkan dalam Annals of Neurology, para penyelidik di Harvard's Brigham and Women's Hospital mendapati bahawa wanita yang menggunakan dua atau lebih porsi strawberi dan blueberry setiap minggu menunda penurunan ingatan hingga dua setengah tahun. 


TEH DAN KOPI

Kafein dalam secawan kopi atau teh pagi anda mungkin menawarkan lebih banyak daripada sekadar peningkatan kepekatan jangka pendek. Dalam kajian 2014 yang diterbitkan dalam The Journal of Nutrition, peserta dengan pengambilan kafein yang lebih tinggi mendapat markah yang lebih baik pada ujian fungsi mental. Kafein juga dapat membantu mengukuhkan ingatan baru, menurut penyelidikan lain. Penyiasat di Universiti Johns Hopkins meminta para peserta untuk mengkaji satu siri gambar dan kemudian mengambil plasebo atau tablet kafein 200 miligram. Lebih ramai ahli kumpulan kafein dapat mengenal pasti gambar dengan betul pada hari berikutnya. 


WALNUT

Kacang-kacangan adalah sumber protein dan lemak yang sihat, dan satu jenis kacang khususnya dapat meningkatkan daya ingatan. Kajian tahun 2015 dari UCLA mengaitkan penggunaan walnut yang lebih tinggi dengan peningkatan skor ujian kognitif. Walnut tinggi dalam sejenis asam lemak omega-3 yang disebut asid alpha-linolenic (ALA), yang membantu menurunkan tekanan darah dan melindungi arteri. Itu baik untuk jantung dan otak. 


Sumber dari :- www.health.harvard.edu

Post a Comment

4 Comments

  1. walnut tu, mmg boleh makan anytime , tapi sigh mahal huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan sikit boleh ja..kalu makan bnyk memang tak cukup..hehe

      Delete
  2. Huhuhu dah lama tak minum kopi huwaaa... :(

    ReplyDelete
  3. selama ni main hentam je makan ape pun.Tapi tak tau makanan tu untuk ape.Tau makan kenyang..ahaha

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.