HFMD - Virus yang makin serius berjangkit di Malaysia

As'salam..Hari nie semua ibu bapa risau dgn virus HFMD yg makin serius berjangkit pada anak-anak diluar sana. Anak suzie pernah kena HFMD, semasa mula-mula nampak ingatkan dia kena chicken pox, tapi sebelum nie aqil dh pernah kena dah chicken pox, bila bawa jumpa doktor baru la tau dia kena HFMD. Terus kena kuarantin tak pergi sekolah. semasa aqil kena ada biji-biji dekat tangan dan kaki. Nasib baik dekat mulut xde keluar biji-biji. Kalau tak mesti 'aqil tak nak makan & minum. Kita yang dewasa aje kena ulser dh payah nak makan & minum lagi la kalau budak-budak yg kena.



Semasa dalam rawatan kena kuarantin, saya kerapkan bagi dia mandi bila berpeluh. Bila berpeluh takut dia gatal dan nak menggaru. itu yang bahaya bila biji air pecah dan boleh mengakibatkan berjangkit pada orang sekeliling.

Saya mandikan 'aqil dengan sabun neem & tumeric dari himalaya. Semasa sapu sabun pada badan biarkan lama sedikit biar khasiat pada sabun itu menyerap pada kulit kemudian baru lah bilas dengan air. Selepas mandi saya sapukan pula dengan herbal blend cream dari shaklee. Rasa krim ini sejuk aja. Budak-budak pun selesa bila sapu dan tak rasa pedih. Alhamdulillah selepas itu aqil tak ada sibuk nak menggaru jer. selepas 2 hari pakai kan sabun n cream nampak biji-biji dekat tangan dah kecut dan kering.

Ubat untuk makan pula doktor bagi ubat demam dan tahan gatal. Dua ubat ini jangan sampai lupa pula nak bagi ye. Ia bertujuan untuk kawal suhu badan dan kurangkan rasa gatal semasa dalam rawatan. Untuk ulser dlm mulut pun doctor ada bagi utk kurangkan rasa pedih bila makan dan minum.

Sabun daun semambu/neem & tumeric(kunyit)

Herbal blend cream sejuk n nyaman je bila pakai😊

Uolls tahu tak apa itu HFMD? ok jom saya share dengan uolls kat sini..

1.Apa itu HFMD?

HFMD adalah penyakit tangan, kaki dan mulut yang disebabkan oleh jangkitan virus khasnya daripada jenis Coxsackie A16 serta Enterovirus 71 (EV71).

2.Siapa yang akan kena HFMD?

Sesiapa saja berisiko mendapat jangkitan HFMD dari dewasa hingga kanak-kanak. Tapi kanak-kanak umur bawah lima tahun mudah mendapat jangkitan HFMD ni.

3.Tanda jangkitan HFMD?

Kebiasaannya mula dengan demam, rasa tidak sihat dan kurang selera makan. Dalam masa sehari dua, luka atau ulcer di mulut akan muncul. Kebanyakan kanak-kanak mengalami ruam merah pada tapak tangan atau celah jari yang mungkin melepuh.

4.Berjangkit ke HFMD ni?

#YA! HFMD adalah penyakit berjangkit di mana virus penyebab boleh ditemui di hidung, tekak, cecair lepuhan kulit dan pada najis pesakit. 

5.Macam mana HFMD boleh berjangkit? 

✔ batuk atau bersin

✔ kawan sepermainan

✔ tersentuh cecair lepuhan atau najis pesakit

✔ kongsi mainan, peralatan makanan seperti sudu, garpu atau peralatan peribadi seperti tuala, sapu tangan dan berus gigi.

✔ sentuh permukaan atau barang yang telah dijangkiti virus seperti barang mainan

6.Langkah-langkah pencegahan:

❌ elakkan sentuh pesakit.

❌ elak kongsi peralatan makanan atau barangan peribadi.

❌ jangan sentuh tubuh seperti mata, hidung dan mulut selepas menyentuh pesakit HFMD.

✔ basuh tangan terutama lepas sentuh pesakit HFMD atau barang yg digunakan pesakit.

✔ pastikan kebersihan sekitar rumah atau tempat kerja dengan kerap mencuci.

7.Jika anak mempunyai tanda-tanda atau dah terkena jangkitan HFMD, ibu bapa mestilah:

✔ Maklumkan pusat jagaan, tadika atau sekolah anak-anak.

✔ Pastikan anak berada di rumah dan tidak dibawa ke tempat awam, sekolah, taska, tadika, pusat asuhan kerana boleh berjangkit.

✔ Amalkan budaya cuci tangan dengan sabun dan air bersih selepas ke tandas, selepas tukar lampin atau sentuh dan merawat lepuh.

✔ Pastikan peralatan makanan dan barangan peribadi anak sentiasa bersih dan tidak dikongsi dengan kanak-kanak lain.

✔ Sentiasa bersihkan mainan anak, lantai dan tandas menggunakan sabun dan air bersih.

✔ Pastikan pampers dibuang ke dalam tong sampah bertutup.

8.Langkah-langkah rawatan di rumah:

✔ Pesakit perlu dapat rehat yg cukup.

✔ Diberi rawatan perubatan untuk mengurangkan demam dan sakit mulut.

✔ Galakkan pesakit minum air dan makan makanan dan minuman kegemaran seperti aiskrim bagi meredakan kesakitan dan mengelakkan dehidrasi. 

***Jika anak ada tanda-tanda terkena HFMD, segera bawa ke klinik atau hospital berdekatan.






Ini contoh tanda-tanda orang dewasa yang kena HFMD



2 comments

  1. good info. herbal blend mmg elok.. syaza follow~

    ReplyDelete
  2. Kita pun pengguna herbal blend.. slm perkenalan.. saya follow sini..

    ReplyDelete