Petua pilih ikan segar & bebas formalin

PETUA PILIH IKAN SEGAR & BEBAS FORMALIN | As'salam uollss..Hari nie sis nak share dengan korang macam mana nak pilih ikan segar dipasar. Mesti ramai uollss kat luar sana masih tidak tahu cara yang betul nak pilih ikan dipasar.


Sis selalu jugak ikut mama sis pergi pasar beli ikan..bila time nak pilih ikan tu punya la ronda satu pasar..semua kedai yang jual ikan tu mama sis tengok..lepas dh ronda baru lah start pilih ikan mana yg nak dibeli..bila nak beli kena la tgk harga murah ke mahal.. bandingkn tempat mana yg ikan ok tapi harga murah..itu la yg menjadi pilihan mama sis..😅😅


CARA2 MEMILIH IKAN

IKAN SEGAR
-  Insang tidak kering, berwarna merah segar.
-  Mata penuh, agak menonjol dan bersinar.
-  Sisik mengkilat di kulit.
-  Ikan yang tidak bersisik, kulitnya mengkilat, kencang dan melekat dengan daging.
-  Bila ditekan dengan telunjuk tangan terasa kenyal dan akan kembali ke bentuk semula. Jangan sekali-sekali memilih daging lembek ketika ditekan menggunakan jari
-  Perut tidak bengkak atau kempis.

IKAN FILLET
- Bentuk potongan padat.
- Daging ikan mengkilat, kenyal, bila ditekan kembali ke bentuk asal, serta melekat kuat pada tulangnya. Serta daging tidak kering
- Tidak bau amis menyengat, terlebih lagi bau busuk.
- Tidak menampakkan warna kecokelatan atau kekuningan tetapi warnanya alami sesuai dengan jenis ikannya.

IKAN BEKU
- Daging betul-betul beku dan dikemas baik.
- Tidak memiliki bagian yang terlihat kering akibat rusak karena pendinginan atau adanya bunga es, karena bisa jadi ikan tersebut sudah dicairkan sebelumnya.
- Ikan beku yang telah dicairkan (thawing) harus segera diolah atau dikonsumsi, jangan dibekukan kembali karena akan mengurangi mutu, kecuali setelah diolah.

Ini pula cara nak pilih ikan yg tiada disapu cecair formalin..Formalin ialah bahan yang diletak pada mayat untuk menghalang mayat daripada reput. So uolls klo nk beli ikan yg tanpa formalin boleh lihat tips dibawah..







Cara nak bersihkan ikan daripada formalin

Caranya mudah saja. Gunakan langkah langkah seperti di bawah ni:

1. Sediakan bekas besar yang dapat muatkan ikan yang dibeli.

2. Masukkan air panas ke dalam bekas tersebut.

3. Masukkan satu atau dua sudu garam. Kandungan garam bergantung pada saiz bekas yang diguna.

4. Masukkan ikan, sayur atau buah ke dalamnya. Biarkan selama sejam.

5. Selepas sejam, keluarkan dan bilas dengan air biasa.

Kaedah ini akan hilangkan formalin dari ikan, sayur dan buah tadi.

Sis harap info yang sis share ini membantu uollss ye..

Credit to : www.neuroversiti.com

Post a Comment

2 Comments

  1. Wow info yang menarik. Tq. Kite sampai sekarang tak pandai nak pilih ikan yang elok 😂

    ReplyDelete
  2. thanks for info suzie...memang berguna sangat ni

    ReplyDelete